Centralny Port Lotniczy w Polsce – perspektywy
Idea utworzenia centralnego portu lotniczego, obsługującego większość połączeń międzynarodowych z i do Polski istnieje w przestrzeni publicznej już od ponad dekady.
Prognozy rozwoju ruchu lotniczego na największym polskim lotnisku, Warszawa-Chopin, a jednocześnie świadomość ograniczonej możliwość rozbudowy portu położonego na terenie aglomeracji miejskiej, już w 2005 roku skłoniły Urząd Lotnictwa Cywilnego do zlecenia studium wykonalności zupełnie całkowicie nowego lotniska, które przejęłoby funkcje portów Chopina, Modlina, jak również, częściowo, pobliskich lotnisk regionalnych.
Zmodernizowany Terminal A, oddany do użytku w 2015 r., zwięszył znacznie przepustowość Lotniska Chopina.
Pomimo, iż studium takie, zlecone hiszpańskiemu konsorcjum budowlano-inżynieryjnemu INECO-SENER, nigdy nie zostało ukończone, kwestia Centralnego Portu Lotniczego (w stosunku do którego przyjął się już skrót CPL) powraca regularnie w debatach publicznych.
Nie ma miejsca na Okęciu
Warszawa jest jednym z niewielu miast w Europie posiadających lotnisko praktycznie w centrum miasta. Sytuacja taka, niewątpliwie fortunna dla użytkowników lotniska, niestety nie działa na korzyść samego portu lotniczego. Oprócz faktu iż w długoterminowej perspektywie, oczywiste jest że dalszy rozwój lotniska zostanie wkrótce zastopowany przez fizyczny brak miejsca pod rozbudowę, już teraz funkcjonowanie portu jest ograniczone przez przepisy chroniące mieszkańców Okęcia przed hałasem; powodują one iż w godzinach pomiędzy 23 a 6 starty i lądowania na Lotnisku Warszawa Chopin są drastycznie ograniczone.
Największe polskie lotnisko od wielu już lat notuje stały wzrost liczby pasażerów – w 2016 roku pobiło ono kolejny rekord obsługując ponad 12,8 mln pasażerów. Liczba ta reprezentuje 14.5 procentowy wzrost w stosunku do roku 2015).
Analiza przepustowości lotniska, zlecona przez jego zarząd, wykazała, że obsługa rosnącej liczby pasażerów możliwa będzie do 2030 roku. Maksymalna przepustowość i to przy założeniu, że zrealizowany zostanie plan modernizacyjny dla portu, wyniesie 25 mln pasażerów rocznie.
Na terenie lotniska przeprowadzonych zostało w ostatnich latach szereg inwestycji modernizacyjnych, w tym renowacja starego terminala krajowego, utworzenie drogi szybkiego zjazdu lądujących samolotów, pozwalającej na optymizację korzystania z pasa lądowania, dodanie nowych płyt postojowych (dla jednostek cargo oraz do odladzania samolotów w sezonie zimowym).
Rozważana jest również rozbudowa pirsu południowego, która pozwoliłaby na znaczne zwiększenie liczby rękawów, których brakuje zwłaszcza do obsługi Dreamlinerów wykonujących loty międzykontynentalne.
Poprawiono również infrastrukturę komunikacyjna lotniska, zarówno drogową, jak i kolejową. Dzięki połączeniu Dworca Okęcie bezpośrednio z terminalem, pociąg jest teraz jednym z najwygodniejszych sposobów dostania się z lotniska do centrum miasta.
Kolejne usprawnienia zapowiedziane są na najbliższą przyszłość na terenie terminali, gdzie najbardziej palącym problemem wydają się na dzień dzisiejszy coraz dłuższe kolejki do odprawy i kontroli bezpieczeństwa. Jeszcze przed rozpoczęciem sezonu wakacyjnego 2017 podwojona ma zostać ilość stanowisk odprawy. Wprowadzone zostaną również bramki do automatycznej kontroli paszportowej.
Decyzja na temat CPL jeszcze w tym roku
Pomysł budowy nowego lotniska wzbudza niewątpliwie wiele emocji. Za budową Centralnego portu Lotniczego opowiada się, miedzy innymi prezes LOTu, Rafał Mielczarski, wskazując iż stworzenie nowej, przyszłościowej struktury lotniczej dla Warszawy jest niezbędnym warunkiem dla rozwoju przewoźnika narodowego. Brak możliwości obsługi rosnącej ilości połączeń międzykontynentalnych, operowanych przy użyciu jednostek szerokokadłubowych, których coraz więcej posiada w swojej flocie LOT to tylko jeden z problemów hamujących rozwój oferty tego przewoźnika.
Zdaniem Mielczarskiego, inwestycje poczynione do tej pory na lotnisku są jedynie ‘kosmetyczne’ i nie rozwiązują problemu długoterminowo.
Ideę popiera również prezes PIS, Jarosław Kaczyński. Jednoznacznych głosów w tej sprawie brak jest w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Podczas debaty zorganizowanej przez ‘Gazetę Polską’, wiceminister infrastruktury, Jerzy Szmit, zwrócił uwagę na konieczność jak najszybszego podjęcia decyzji w kwestii lotniska, sugerując iż Centralny Port Lotniczy mógłby stać się kluczowym elementem strategii lotnictwa w kraju.
Rozmowy na temat budowy CPL przez chińskiego wykonawcę były ważnym elementem programu międzyresortowej delegacji rządowej w Chinach w kwietniu 2016 r.
Konieczności stworzenia nowego lotniska dla Warszawy nie widzą zarządy innych liczących się przewoźników na Okęciu, w tym między innymi Lufthansy. Opinia taka uwarunkowana może być jednak konfliktem interesów : nowy, potencjalnie największy punkt przesiadkowy w Europie Centralnej zaszkodzić mógłby innym hub-om, na przykład lotnisku we Frankfurcie.
Entuzjazmem do pomysłu utworzenia Centralnego Portu Lotniczego nie pała również prezes Ryanaira, Michael O’Leary. Alternatywą dla CPL byłoby utworzenie tzw. duoportu Chopin-Modlin, oznaczające poważna inwestycje w rozbudowę lotniska w Modlinie, na którym Ryanair jest ciągłe monopolistą.
Lokalizacja CPL
Nowy port lotniczy powstać miałby w odległości nieprzekraczającej 50 km od stolicy, pomiędzy Warszawą a Łodzią. Najczęściej typowana lokalizacją są okolice Mszczonowa. Przeciwnicy idei CPL wskazują jednak, iż oprócz przestrzeni, okolica ta niewiele ma do zaoferowania jeśli chodzi o infrastrukturę komunikacyjną. Nowy hub transportowy obsługujący do 50 milionów pasażerów rocznie posiadać musi zarówno wydajne połączenia drogowe, jak i kolejowe, które na dzień dzisiejszy praktycznie nie istnieją. Odrębną kwestią jest wysoki koszt wykupu gruntów pod lotnisko.
Gmina Baranów, położona koło Grodziska Mazowieckiego, to druga lokalizacja często wymieniana w kontekście Centralnego Portu Lotniczego.
Wynajem samochodów Lotnisko Warszawa Chopin - porównaj oferty i rezerwuj online

Tematy: cpl, centralny-port-lotniczy
Ostatnia modyfikacja: Wednesday, March 01 2017