ViaAUTO na autostradach w Polsce latem 2014 - nadal kolejki do bramek
ViaTOLL, elektroniczny system poboru opłat drogowych, po ponad 3 latach użytkowania w Polsce nadal, zdaniem wielu kierowców nie spełnił jeszcze pokładanych w nim nadziei.
Niedoskonałości systemu dały się odczuć szczególnie w lipcu bieżącego roku, kiedy to wzmożony wakacyjny ruch drogowy przełożył się na gigantyczne korki do bramek poboru opłat za przejazd. Najgorzej sytuacja wyglądała na trasie A1, w kierunku Gdańska, gdzie wczasowicze zmierzający nad Bałtyk, oczekiwać musieli w kolejkach nawet godzinę. Duże zatory powstają też regularnie na A4 w aglomeracji katowickiej. Oprócz letniego sezonu turystycznego, problematyczne są już tradycyjnie przedłużone weekendy.
Sprawdź gdzie pobierane są opłaty w systemie ViaTOLL - Mapa płatnych odcinków dróg w Polsce.
Jak działa ViaTOLL?
System automatycznego poboru opłat za przejazd ma za zadanie usprawnić i zautomatyzować obsługę bramek na autostradach.
Podczas przejazdu przez specjalnie oznaczoną bramkę, automatyczne zeskanowanie nadajnika ViaAUTO umieszczonego w samochodzie spowoduje uniesienie szlabanu, a opłata za przejazd naliczona zostanie automatycznie. Użytkownicy ViaToll maja możliwość skorzystać z opcji przedpłaty, gdzie opłata pobierana jest z salda konta, lub zdecydować się na konto z odroczoną płatnością. W tym przypadku opłata uregulowana zostaje pod koniec okresu rozliczeniowego, na podstawie noty obciążeniowej uwzględniającej wszystkie zarejestrowane przejazdy.
Znajdź więcej informacji na temat ViaAUTO (instalacja, działanie i cennik).
ViaAUTO a ViaBOX
System ViaTOLL został w prowadzony w Polsce 1 lipca 2011 roku, początkowo dla samochodów ciężarowych. W ich przypadku instaluje się w pojeździe urządzenie o nazwie ViaBOX, umieszczone na przedniej szybie. W czerwcu 2012 roku ViaTOLL objął również pojazdy osobowe. Instalowany w nich nadajnik ViaAUTO przypisany jest do konta użytkownika, dzięki czemu przenosić go można między pojazdami, w przeciwieństwie do ViaBOX-u, działającego tylko w jednym pojeździe.
Zobacz film instruktażowy o instalacji ViaBOX:
ViaAUTO nadal mało popularne w Polsce
Automatyczne systemy poboru opłat za przejazd autostradą sprawdziły się w krajach Europy Zachodniej. W Polsce wciąż jednak zainteresowanie tego typu rozwiązaniem jest małe i przeważająca większość kierowców nadal preferuje manualny sposób opłacania za przejazd. Zatrzymywanie auta, wydawanie reszty, a często również rozmowa z inkasentem powoduje naturalnie spowolnienie ruchu. W okresach jego największego natężenia, tworzą się więc kilometrowe korki, w których stać muszą również użytkownicy systemu ViaTOLL, który teoretycznie powinien pozwolić na szybkie przejechanie przez punkt poboru opłat.
Szacuje się, iż aby korzyści odczuwalne z istnienia systemu ViaTOLL były odczuwalne, z nadajnika ViaAUTO korzystać musi trzykrotnie więcej użytkowników autostrad niż obecnie. System jest rozwiązaniem korzystnym dla osób regularnie jeżdżących płatnymi odcinkami dróg. Dla sporadycznych użytkowników autostrad wydaje się niepotrzebnym wydatkiem. Cena nadajnika ViaAUTO to 135 pln może odstraszać, zwłaszcza, gdy uświadomimy sobie iż jest to równowartość opłaty za przejazd ponad 1300 km autostrady krajowej.
Aby zwiększyć zainteresowanie ViaAUTO, w lipcu 2014 urządzenia dostępne były w promocyjnej cenie 100 złotych, w której zwarto 50 złotych przeznaczonych na zasilenie konta użytkownika.
Dodatkowo, rozpoczęto proces wprowadzania dedykowanych bramek dla użytkowników ViaTOLL. Od 15 lipca 2014, specjalne pasy, oznaczone kolorem pomarańczowym pozwalają pojazdom wyposażonym w ViaAUTO przejechać przez punkt poboru opłat praktycznie bez zatrzymywania. W początkowej fazie bramki ViaAUTO dostępne są na zarządzanych przez GDDKiA odcinkach autostrad A2 i A4.
Najczęstsze problemy z użytkowaniem ViaAUTO
Do najczęściej zgłaszanych wad systemu ViaAUTO (oprócz oczywistego ograniczonego zakresu dróg, na których można z niego w pełni korzystać) należą problemy odczytu nadajnika. Może on zostać nieodczytany przez skaner bramki, co wymaga od kierującego uiszczenia opłaty manualnie. Zdarza się też, iż urządzenie ViaAUTO "dostrzeżone" zostanie przez czytnik zbyt szybko, jeszcze gdy stojący przed nami pojazd nie opuścił punktu poboru opłat. W tym przypadku szlaban również się nie podniesie:

Tematy: viaauto, viatoll, autostrady-w-polsce, viabox, platne-autostrady
Ostatnia modyfikacja: Saturday, August 02 2014