Jak uniknąć niesłusznego obciążenia za szkody przy wynajmie samochodów? Zawsze sprawdź stan pojazdu przed odbiorem

Starający się przetrwać na coraz bardziej konkurencyjnym rynku rent-a-car managerowie wypożyczalni poszukują zysku w każdy możliwy sposób. Płacą za to, w przenośni i dosłownie klienci nienawykli do uważnego sprawdzania stanu auta w chwili odbioru.

Europcar
Nawet niemal fabrycznie nowy samochód z wypożyczalni może już ttraffic w nasze ręce uszkodzony –powyżej Opel Insignia Tourer, wypożyczony w Europcar Dania. © Foto: Tania-wypozyczalnia-samochodow.pl.

W przeszłości wypożyczalnie podchodziły dosyć swobodnie do drobnych zarysowań czy smug na lakierze przy zwrocie samochodu. Liczyła się przede wszystkim satysfakcja klienta, którego nie chciano –odstraszać- przykrymi procedurami i kosztami. Wszystkie drobne defekty i tak zostałyby naprawione przy wymianie floty.

Obecnie jednak, przy minimalnych marżach za sam wynajem, wypożyczalnie wykorzystują każdą okazję, aby dodatkowo obciązyc klienta. Przysłowiowy rachunek musi się przecież zgadzać.

Nie chcesz płacic za szkodę niesłusznie? Sprawdź dokładnie stan samochodu
Jedynym sposobem, w jaki klient może skutecznie bronic się przed obciążeniem za szkodę, której nie spowodował, jest uważne sprawdzenie stanu pojazdy w chwili odbioru i upewnienie się, że wszystkie istniejące zarysowania, wgięcia, czy brak elementów zostały zarejestrowane w protokole odbioru pojazdu.

Ne jest to oczywiście czynność, na jaką mamy ochotę poświęcać wiele czasu. Zwłaszcza, kiedy po długiej podróży, często z małymi dziecmi, mamy ochotę jak najszybciej udac się do hotelu, lub kiedy spieszymy się na spotkanie biznesowe po opóźnionym locie.

UWAGA: Składając podpis na protokole odbioru samochodu, przyjmujemy automatycznie odpowiedzialnośc finansową za każdą szkodę istniejącą na tym pojeździe w chwili jego zwrotu, co oznacza, iż zapłacić będziemy musieli, często według zawyżonych stawek, za lakierowanie dwrzi zadrapanych przez poprzedniego użytkownika auta, jeśli wypożyczalnia nie dostrzegła wcześniej tej szkody.

Doświadczenia naszych klientów na Tania-wypozyczalnia-samochodow.pl wskazują iż do poszukiwania najdrobniejszych nawet rys najgorliwiej przykładają się wypożyczalnie w popularnych destynacjach turystycznych w Hiszpanii i Włoszech.

Oddramatyzujmy odrobinę: sprawdzanie stanu pojazdu nie musi przybierać formy jakiegoś dziwnego rytuału. Warto jest jednak obejrzeć pojazd kilkukrotni i pod różnymi kątami i nalegać, aby pracownik wypożyczalni zaznaczył w protokole wszystko, co wzbudza nasze wątpliwości.

Zwrot samochodow Lisbona
Strefa zwroty pojazdów na Lotnisku Lizbona – oddajemy testowaną przez nas Toyotę Aygo. © Foto: Tania-wypozyczalnia-samochodow.pl.

Jak uniknąć wysokich rachunków za wynajem – wskazówki i praktyczne porady

Wskazówka #1 – sprawdzaj auto w dobrym oświetleniu
Niektóre rysy na lakierze widoczne są jedynie w pełnym oświetleniu. Dlatego, o ile to możliwe, odmów sprawdzania samochodu w ciemnym miejscu, lub jeśli odbywa się to na zewnątrz, w deszczu. Jeśli wręczany Ci samochód jest brudny, a czas Ci na to zezwala, domagaj się jego umycia. Kurz przykrywa część rys.

Jeśli uznasz, że warunki, w jakich przekazanie auta się odbywa nie zezwalają na dokładne sprawdzenie stanu pojazdu, nalegaj na ujęcie tej informacji w protokole odbioru.

Wskazówka #2 – rób zdjęcia
W razie wątpliwości, co do stanu pojazdu (np. kiedy pracownik wypożyczalni twierdzi, ze istniejąca rysa jest zbyt drobna, aby uwzględniać ją w protokole odbioru, ale Ty wyraźnie ją widzisz), zrób jej zdjęcie. Może okazać się bardzo przydatne, jeśli wypożyczalnia postanowi Cię jednak obciążyć kosztami za jej naprawę. Zrobienie kilku zdjęć telefonem komórkowym zajmie Ci zaledwie kilka sekund, pokaże jednak pracownikowi wypożyczalni, że podchodzisz do sprawy poważnie.

Wskazówka #3 – sprawdź wnętrze samochodu
Naprawy blacharskie i lakiernicze są kosztowne. Zdziwić Cię może jednak, jak wysoki rachunek naliczony może zostać za np. nową tapicerkę. Podpisują protokół odbioru, upewnij się, że sprawdziłeś również stan wnętrza samochodu. Zwróć szczególną uwagę na stan tapicerki. Praktycznie wszystkie wypożyczalnie zakazują palenia tytoniu wewnątrz samochodu, nie oznacza to jednak, że do tego zakazu stosują się wszyscy klienci. Jeśli nie chcesz zostać obciążony grzywną za złamanie tego zakazu, upewnij się, że na fotelach nie ma wypalonych papierosami dziur.

Sprawdź również wnętrze pod kątem brakujących elementów oraz ewentualnych uszkodzeń deski rozdzielczej.

Wskazówka #4 – zgłoś nieujętą w protokole szkodę jak najszybciej
Jeśli po odbiorze auta (i podpisaniu protokołu odbioru) dostrzeżesz jednak jakąś istniejącą już szkodę, jak najszybciej zgłoś ją do wypożyczalnie, wraz z jej zdjęciem. Nie ma gwarancji, iż wypożyczalnia przyjmie takie zgłoszenie –po fakcie-, zmniejszysz jednak w ten sposób niebezpieczeństwo obciążenia za naprawę uszkodzenia spowodowanego przez kogoś innego.

W przypadku Opla Insignia wynajętego przez nas w Danii, poinformowaliśmy telefonicznie Europcar o dostrzeżonej (dzień po odbiorze) zadrapaniu na zderzaku. Jako że odbiór samochodu nastąpił późnym wieczorem, na słabo oświetlonym parkingu, wypożyczalnia zgodziła się włączyć tą szkodę do protokołu i nie stwarzała komplikacji przy zwrocie auta.

Wskazówka #5 – zdecydowany nie oznacza nieuprzejmy
Pomimo całej litanii skarg na wypożyczalnie wyłudzające dodatkowe opłaty i niesłusznie obciążających klientów za szkody, jakie znaleźć można w internecie, warto pamiętać jest, ze nie wszystkie wypożyczalnie chcą nas ograbić z ostatniego grosza, zaś ich pracownicy, to po prostu ludzie wykonujący swoją pracę.

Bądź rzeczowy i twardo broń swoich praw w przypadku wątpliwości, co do protokołu odbioru, pamiętaj jednak, iż pracownik wypożyczalni nie koniecznie jest twoim wrogiem. W wielu przypadkach uśmiech i rzeczowa rozmowa zdziałają więcej niż emocjonalne podejście do sprawy i awantura. Takie podejście sprawdzić się może zwłaszcza w krajach takich jak Hiszpania, Portugalia, czy Włochy. Południowcy chętniej się uśmiechają i nawykli są do ciepłego traktowania. Nawet, jeśli po długim locie i odstaniu godziny w kolejce do wypożyczalni chcesz jak najszybciej odebrać auto i ruszyć w dalszą drogę, pamiętaj, że obsługuje Cię człowiek, nie maszyna. Wzajemna uprzejmość może nie tylko poprawić Ci humor, ale również zaoszczędzić czasu i kłopotów podczas odbioru, a później zwrotu auta.


Jak uniknąć niesłusznego obciążenia za szkody przy wynajmie samochodów? Zawsze sprawdź stan pojazdu przed odbiorem
Artykuły: Jak uniknąć niesłusznego obciążenia za szkody przy wynajmie samochodów? Zawsze sprawdź stan pojazdu przed odbiorem
Tematy: , ,
Ostatnia modyfikacja: Wednesday, April 25 2018

Podziel się z nami swoją opinią

Wyślij komentarz