Kraje z ruchem lewostronnym – gdzie jeździ się po lewej stronie drogi?
Oprócz Wielkiej Brytanii, Irlandii, Cypru i Malty, państwa w których obowiązuje ruch lewostronny usytuowane są głownie na kontynencie afrykańskim, na Dalekim Wschodzie i w Azji oraz w Oceanii. Część wyspiarskich krajów Karaibów oraz Ameryki Południowej również trzyma się lewej strony jezdni.
Większość krajów w których prowadzi się po lewej stronie drogi znajdowała się w przeszłości w jakimś stopniu w sferze wpływów Wielkiej Brytanii.
W Australii, byłej kolonii brytyjskiej, obowiązuje ruch lewostronny. Odległości jednak mierzone są w kilometrach, a nie milach.
W Afryce, RPA, Tanzania i Kenia to największe, jeśli chodzi o ilość mieszkańców, kraje o ruchu lewostronnym.
W Azji Indie i Japonia są największymi rynkami zbytu samochodów typu RHD (z angielskiego Right Hand Drive), czyli z kierownicą z prawej strony, produkowanymi na potrzeby ruchu lewostronnego.
Ta, nieco myląca terminologia, wynika z faktu, iż niezależnie od sposobu organizacji ruchu, dla uzyskania najlepszej widoczności, stanowisko kierowcy powinno znajdować się jak najbliżej centralnej osi jezdni i ruchu z naprzeciwka. Oznacza to, iż w ruchu lewostronnym, poruszać się powinny pojazdy typu RHD – z kierownicą z prawej strony, w ruchu prawostronnym zaś, dominować powinny samochody LHD (Left Hand Drive), czyli z kierownica umieszczona w lewej części deski rozdzielczej.
Poszczególne kraje indywidualnie regulują dopuszczanie do ruchu pojazdów przeznaczonych do ruchu po przeciwnej stronie drogi, niż przewidują to obowiązujące lokalnie zasady.
Poniżej przedstawiamy listę krajów o ruchu lewostronnym. Daj nam znać (kontakt@tania-wypozyczalnia-samochodow.pl) jeśli zauważysz, że o jakimś zapomnieliśmy.
Ruch lewostronny w Europie:
- Cała Wielka Brytania (Anglia, Szkocja, Walia i Irlandia Północna)
- Wyspy Normandzkie (Jersey, Guernsey, Alderney)
- Wyspa Man
- Republika Irlandii
- Malta
- Cypr
Lista krajów o ruchu lewostronnym w Afryce:
W Afryce, większość krajów, w których prowadzi się po lewej stronie drogi skupia się w południowo-wschodniej części kontynentu. Są to głównie byłe kolonie brytyjskie.
- Republika Południowej Afryki
- Kenya
- Tanzania
- Botswana
- Lesotho
- Suazi (Swaziland)
- Namibia
- Malawi
- Uganda
- Zimbabwe
- Zambia
- Mauritius
- Mozambik
Warto zwrócić uwagę, iż Mozambik, skolonizowanych przez Portugalczyków przyjął inny niż była europejska metropolia sposób organizowania ruchu drogowego. W Angoli, innej byłej portugalskiej kolonii obowiązuje, podobnie jak w większości Europy, ruch prawostronny.
Mercedes C-class RHD, przeznaczony do ruchu lewostronnego produkowany w RPA.
Kraje o ruchu lewostronnym w Oceanii
- Australia
- Nowa Zelandia
- Papua Nowa Gwinea
- Samoa
- Fidżi
- Kiribati
- Nauru
- Wyspy Salomona
- Tonga
- Tuvalu
- Wyspy Bożego Narodzenia, Wyspa Norfolk, Wyspy Kokosowe (przynależne do Australii)
- Wyspy Pitcairn (zamorskie terytorium Wielkiej Brytanii, położone na Oceanie Spokojnym)
- Wyspy Cooka i Tokelau (terytorium Nowej Zelandii)
Ruch lewostronny w Azji i na Dalekim Wschodzie
- Indie
- Indonezja
- Japonia
- Malezja
- Singapur
- Sri Lanka
- Tajlandia
- Nepal
Specjalne regiony administracyjne Chińskiej Republiki Ludowej
- Hong Kong (była kolonia brytyjska, zależna od Chin od 1997)
- Makao (była kolonia portugalska, pod kontrola chińską od 1999)
Ruch lewostronny na Karaibach i wyspach Atlantyku:
- Jamajka
- Bermudy
- Bahamy
- Barbados
- Brytyjskie Wyspy Dziewicze
- Amerykańskie Wyspy Dziewicze
- Kajmany
- Grenada
- Dominikana
- Montserrat (terytorium zależne Wielkiej Brytanii)
- Saint Kitts i Nevis
- Trinidad i Tobago
Kraje Ameryki Południowej o ruchu lewostronnym:
- Guiana
- Surinam
Ciekawostka
Czy wiedziałeś, że Szwecja przyjęła ruch prawostronny dopiero w latach 60-siątych ubiegłego stulecia? O 5 rano, w niedzielę, 3 września 1967, czyli w Dzień H (Dagen H) kraj ‘przestawił się’ na jazdę po prawej stronie jezdni, tak, jak odbywa się on w innych krajach Skandynawii.
Forsowana przez szwedzki rząd decyzja o zmianie organizacji ruchu nie spotkała się z pozytywnym odzewem ze strony społeczeństwa i wcielana była w życie za pomocą specjalnego, trwającego 4 lata programu edukacyjnego, koordynowanego przez grupę psychologów.
Logo kampanii Dagen H:
Ruch lewostronny – skąd się wziął?
Tradycja przemieszczania się lewą stroną drogi łączona jest z czasami kiedy to powszechne było noszenie przy sobie broni. Miecz lub szpada trzymane były przeważnie w prawej ręce; aby szybciej bronić się przed atakiem przeciwnika nadciągającego z naprzeciwka, wypadało poruszać się, pieszo czy też konno, właśnie lewą stroną.
Według innej teorii, w ruchu lewostronnym kierujący zaprzęgiem konnym łatwiej mógł pozdrawiać mijanych współuczestników ruchu prawą ręka, trzymając lejce w lewej dłoni.
W Stanach Zjednoczony, z kolei, warunki wymogły inny sposób organizacji ruchu. W czasach kiedy popularną forma transportu były zaprzęgi konne, prawa ręka, trzymajaca bicz, niezbędna była do sterowania zaprzęgiem. Jeden z kierujących zaprzęgiem miał w zwyczaju jechać na grzbiecie konia z lewej strony ostatniego szeregu, co umożliwiało mu lepszą widoczność pojazdów z naprzeciwka oraz kontrolę zaprzęgu poprzez bicz trzymany w prawej dłoni.
‘Ruch drogowy’ w XVIII-wiecznej Ameryce
Model organizacji ruchu przyjęty w Wielkiej Brytanii rozprzestrzenił się w brytyjskich koloniach. Niektóre z nich, jednak, z czasem od niego odeszły. Przykładem może tu być Kanada, która wprowadziła ruch prawostronny w latach 20-stych aby ułatwić komunikacje z sąsiadem, Stanami Zjednoczonymi.
Za prekursora ruchu prawostronnego w Europie uważa się Francje: często wiązany jest on zwłaszcza z figurą leworęcznego Napoleona Bonaparte, który to ponoć miał nakazywać swojemu wojsku maszerować po ‘złej’ stronie drogi, aby zmylić oddziały przeciwnika.
Fakty historyczne wskazują jednak, iż ruch prawostronny spopularyzował się w Europie jeszcze przed epoka napoleońska. Dania na przykład przyjęła ruch prawostronny już w 1758 roku, ponad dekadę przed narodzinami Napoleona.

Tematy: ruch-lewostronny, rhd, ruch-prawostronny
Ostatnia modyfikacja: Tuesday, May 29 2018