Wynajem samochodu bez wkładu własnego - jak działa ubezpieczenie AXA?

Internetowe wyszukiwarki ofert usług turystycznych cieszą się rosnącą popularnością. Konkurencyjne ceny sprawiają iż coraz częściej rezerwujemy pobyt hotelowy, przelot samolotem, czy wynajem samochodu poprzez pośrednika, nie zaś bezpośrednio u usługodawcy.

Dodatkową zaletą wyszukiwarek jest też wygoda: umożliwiają one porównanie ofert z wielu firm, wypożyczalni, przewoźników, hoteli, etc.  ‘za jednym zamachem’ oferując jednocześnie coraz szerszy wachlarz usług powiązanych.

Wynajem samochodu ubezpieczenie
Rozszerzone ubezpieczenie to jedna z najpopularniejszych usług dodatkowych związanych z wynajmem samochodu.

W przypadku ofert wynajmu samochodów w systemie Cartrawler, podczas procesu rezerwacji klienci mają możliwość wykupienia ubezpieczenia dodatkowego dobrze znanej  na rynku ubezpieczeniowym firmy AXA Assistance.

Poniże przybliżamy, jak działa to ubezpieczenie oraz czym różni się od podobnych produktów, dostępnych bezpośrednio w biurach wypożyczalni.

Ubezpieczenie AXA nie wyklucza kaucji
Wynajmując samochód niemal zawsze musisz liczyć się z koniecznością zostawienia kaucji. Wypożyczalnia zablokuje ją na Twojej karcie kredytowej i wykorzysta – częściowo, lub w całości – w razie wystąpienia szkody (stłuczki lub kradzieży). Kaucja z reguły zbliżona jest wysokością do kwoty udziału własnego, czyli maksymalnej kwoty, do jakiej pociągnięty może zostać do odpowiedzialności klient, podczas gdy reszta szkody opłacona zostanie przez ubezpieczalnię.

Wiele z osób korzystających z usług rent-a-car wolałoby jednak nie musieć stresować się wizją ewentualnego wydatku dodatkowego; inni niechętnie zapatrują się blokadę na karcie, mogącą nadwyrężyć wakacyjny budżet; jeszcze inni zaś, z przykrością odkrywają, iż wysokość kaucji przekracza możliwości ich karty. Świadome tych dylematów wypożyczalnie chętnie oferują wiec możliwość uniknięcia blokady poprzez sprzedaż rozszerzonego ubezpieczenia.  Za dodatkową, często dość słoną, zwłaszcza w przypadku dłuższego wynajmu opłatą klient unika kaucji, wypożyczalnia zaś znajduje źródło dodatkowego dochodu.

Ubezpieczenie AXA Assistance, oferowane podczas rezerwacji w systemie Cartrawler jest niejako rozwiązaniem pośrednim. Jest to ubezpieczenie refundacyjne, pozwalające na odzyskanie środków pobranych z kaucji po wystąpieniu szkody. Nie zwalnia jednak z konieczności zablokowania kaucji. Nie rozwiąże więc ono problemu niewystarczającego limitu na karcie, lub wręcz braku karty kredytowej.

Z drugiej strony jednak, jego cena, jak również zakres szkód jakie obejmuje, jest zazwyczaj o wiele bardziej konkurencyjna w stosunku do ubezpieczeń sprzedawanych przez wypożyczalnie.

Zalety ubezpieczenia AXA – co obejmuje i do jakiej kwoty?
Maksymalny limit polisy AXA wynosi PLN 12500. Udział własny ubezpieczenia wynajmu samochodów w Europie bardzo rzadko przekracza tę kwotę (zazwyczaj jedynie w przypadku luksusowych aut ‘z najwyższej półki’). Oznacza to, iż decydując się na zakup ubezpieczenia AXA praktycznie zawsze odzyskamy w całości zatrzymaną przez ubezpieczalnię kaucję.

Jeśli zaś wynajem odbędzie się bezproblemowo, wydatek poczyniony na rozszerzenie ubezpieczenia ‘zaboli’ nas mniej, jako że cena produktu AXA jest o wiele przystępniejsza. W wielu przypadkach zaczyna się już od kilkunastu złotych za dzień (im dłuższy wynajem, tym niższa stawka dzienna). Podobne ubezpieczenie oferowane bezpośrednio przez wypożyczalnię kosztować może dwukrotnie, a nawet trzykrotnie więcej.

Decydując się na zakup jakiegokolwiek ubezpieczenia, warto jest mieć na względzie ewentualne wykluczenia. Nigdy ubezpieczeniu nie podlega 100-procentowo wszystko.

W przypadku ubezpieczenia AXA możemy liczyć na refundację następujących szkód:

  • uszkodzenie dachu pojazdu – do kwoty PLN 2510
  • uszkodzenie okien, szyberdachu, szyby przedniej – do kwoty PLN 3345
  • uszkodzenie podwozia – do kwoty PLN 2090
  • wymiana opon – PLN 420, wulkanizacja – PLN 210
  • zatankowanie niewłaściwego paliwa – do kwoty PLN 1255
  • uszkodzenie podwozia – do kwoty PLN 2090
  • uszkodzenie lub utrata kluczyków – do kwoty PLN 2366
  • utrata lub uszkodzenie mienia osobistego – do kwoty PLN 1255
  • pomoc drogowa i hol – do kwoty PLN 1255
  • opłaty administracyjne – do kwoty PLN 430

Wiele z powyższych punktów często wyłączonych jest z innych produktów ubezpieczeniowych (zwłaszcza podwozie, czy kluczyki), o czym klienci, którzy nie zapoznali się szczegółowo z warunkami polisy przed jej wykupieniem, dowiadują się dopiero po fakcie.

W jakich przypadkach klient nie będzie miał prawa do zwrotu kaucji? Ubezpieczenie nie dotyczy miedzy innymi sytuacji, gdy:

  • pojazd użytkowany był niezgodnie z umową wynajmu
  • nastąpiło uszkodzenie wnętrza samochodu
  • szkoda wystąpią podczas poruszania się pojazdem poza drogami publicznym
  • szkoda istniała w momencie rozpoczęcia umowy najmu
  • wystąpiła wada mechaniczna pojazdu

Ubezpieczenie AXA przeznaczone jest dla pojazdów o pojemności nie większej, niż do 9 osób oraz wynajmu nieprzekraczającego 62 dni.

Uwaga: Warunki polisy oraz kwoty refundacji mogą podlegać zmianie. Zawsze zapoznaj się z obowiązująca polisą przed wykupieniem ubezpieczenia.

Jak zgłosić roszczenie  AXA?
Instrukcje, jak postępować w przypadku wystąpienia roszczenia przesyłane są klientowi drogą emailową po wykupieniu polisy.

W skrócie: w przypadku wystąpienia szkody, zgłosić ja należy na portalu ubezpieczyciela (www.damage-refund.com) załączając miedzy innymi następujące dokumenty:

  • skan polisy
  • umowę z wypożyczalnią realizującą usługę
  • protokół zdawczo-odbiorczy pojazdu
  • wszelkie dokumenty wskazujące na słuszność roszczenia
  • kopię prawa jazdy osoby kierującej pojazdem podczas zaistnienia szkody
  • szczegółowy opis zdarzenia wraz z dokumentacją fotograficzną i wideo, jeśli takowa jest dostępna
  • pisemny raport policji
  • wskazanie uszkodzonych rzeczy osobistych, jeśli takowe nastąpiło i jest obiektem roszczenia
  • szacunkowy kosztorys naprawy lub wymiany uszkodzonych przedmiotów osobistych.

Ubezpieczyciel rezerwuje sobie do 8 tygodni na ustosunkowanie się do roszczenia. W przypadku, gdy klient jest niezadowolony z decyzji wypożyczalni, może on odwołać się do Rzecznika Ubezpieczonych, rządowej organizacji chroniącej prawa osób korzystających z usług ubezpieczalni.

……………………………………………………………………………………………………
Przytoczone powyżej informacje pochodzą z polisy AXA obowiązującej w czasie powstawania artykułu. Warunki ubezpieczenia mogą ulec zmianie.


Wynajem samochodu bez wkładu własnego -  jak działa ubezpieczenie AXA?
Artykuły: Wynajem samochodu bez wkładu własnego - jak działa ubezpieczenie AXA?
Tematy: ,
Ostatnia modyfikacja: Wednesday, November 21 2018

Podziel się z nami swoją opinią

Wyślij komentarz