Fiat Panda – tani i niezawodny samochód miejski
Każdy, kto miał okazję poruszać się w centrum dużego miasta, zauważył z pewnością jak dużym wyzwaniem jest nie tyle sama jazda, co bezpieczne i zgodne z przepisami zaparkowanie samochodu.
Jako że aut w największych metropoliach europejskich nie ubywa, wręcz przeciwnie, coraz większym powodzeniem cieszą się na naszym kontynencie (w przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych na przykład) małe najmniejsze samochody, często nawet te występujące wersji dwuosobowej.
Tendencja ta zauważalna jest również w segmencie rent-a-car, oferującym małe samochody w coraz przystępniejszych cenach.
Współczesne samochody miejskie, klasyfikowane również jako segment A, mają zazwyczaj pomiędzy 3.50 i 3.70 metra długości.
Fiat Panda – mały rozmiar w zamian za łatwość parkowania
Wśród najpopularniejszych obecnie samochodów miejskich znajdują się:
- Fiat Panda 2017 - wersja facelift, godna polecenia dzięki wysokiej pozycji kierowcy, zadziwiająco obszernemu, jak na takich rozmiarów pojazd wnętrzu, pojemnemu bagażnikowi, oszczędnemu zużyciu paliwa i niezawodności
- Fiat 500 - bardzo stylowe i dynamiczne auto, z bardzo małym bagażnikiem
- VW Up! - oferuje nieco więcej miejsca na bagaż, jednak we flotach wypożyczalni często dostępny jest z silnikiem o mocy jedynie 60 KM. Jego odpowiednikiem są Seat Mii i Skoda Go.
- Opel Karl - sprawiająca wrażenie większej, niż w rzeczywistości jest, jedna z nowszych propozycji Opla z silnikiem 75 KM i standardowym wyposażeniem
- Hyundai i10 - zasługuje na uwagę dzięki wysokiej jakości i zastosowaniu sprytnych rozwiązań
Równie często spotykane, choć w naszej opinii mniej godne polecenia są również:
- Toyota Aygo - rozpoznawalna dzięki dość ekscentrycznemu projektowi
- Kia Picanto - szybko –starzejący się- model
- Citroen C1 - mniej atrakcyjna wersja Toyoty Aygo
- Peugeot 108 - kolejna wersja Aygo
- Ford Ka
- Lancia Ypsylon - mały i bardzo ciekawy 5-drzwiowy hatchback z posmakiem luksusu
- Renault Twingo - wyróżnia się w segmencie przez umieszczony z tyłu silnik
- Smart ForFour - klon Renault Twingo
Fiat Panda to naprawdę dobry samochód
Żartobliwe powiedzenie, według którego Fiat to skrót od angielskiego Fix-It-Again-Tony (swojskie, „Antek, napraw to jeszcze raz”) nie ma zastosowania w przypadku Pandy, ani jeśli chodzi o stylową ‘Pięćsetke’. Najtańszy w ofercie, wcale nie znaczy najgorszy, wręcz przeciwnie. Oba modele są doskonale przetestowane i sprawiają bardzo mało, jeśli wogóle, kłopotów użytkownikom. W najnowsza wersji Pandy, znacznie tańszej, niż uchodzący za concept car Fiat 500, poprawiono znacznie jakość wykończeń i zaproponowano nową, atrakcyjniejszą gamę kolorystyczną.
Pojemność bagażnika w samochodzie miejskim
Zdecydowanie największą wadą samochodów miejskich jest ograniczona pojemność bagażowa, mogąca dać się we znaki nawet jeśli z auta korzysta zaledwie jedna osoba. Duża walizka, wózek dziecięcy, czy nawet większe zakupy trudno może być zmieścić w aucie z segmentu A.
W przypadku Pandy, pojemność bagażnika wynosi 225 litrów, czyli nie najgorzej dla samochodu taj klasy. Pośród innych samochodów miejskich o lepszych parametrach znajdują się między innymi VW Up!/Skoda CitiGo/Seat Mii o pojemności do 251 litrów i Hyundai i10, który pomieści do 252 litrów w bagażniku. Opel Karl, z kolei wiąże się z ograniczeniem pojemności bagażowej do 206 litrów. Najmniejszy jest bagażnik Fiata 500 - jego objętość wynosi zaledwie 185 litrów.
Niewielki, ale pakowny bagażnik Pandy
Mni rosną
Poczynając od lat 90-tych zaobserwować można jeden wspólny trend dla aut w praktycznie wszystkich klasach: zaczęły one ‘rosnąć’ w stosunku do swoich prototypów z lat 50, 60, czy 70-tych.
Hasło ‘większy, znaczy lepszy’ wzięły sobie do serca niemal wszystkie marki i nagle okazało się, że VW Golf z 2000 roku osiągnął rozmiary Passata z roku 1974.
W Japonii, Toyota Corolla rocznik 1998 przypominała bardziej pod względem rozmiarów stare wersje Toyoty Carina, czy Crown, niż oryginalny model z lat siedemdziesiątych.
Najbardziej obrazowym przykładem trendu powiększania kolejnych wersji samochodów jest jednak chyba Mini, wprowadzone na rynek w 1959 roku. Dzięki rewolucyjnemu projektowi Sir. Aleca Issigonisa możliwe stało się ograniczenie rozmiarów zewnętrznych pojazdu, bez poświęcenia wygody wewnątrz. W 1979 roku, długość Mini wynosiła dokładnie 3.3 metry. Nazwa marki doskonale opisywała więc rozmiary produkowanych przez nią pojazdów, dając początek zupełnie nowej klasie aut.
W 2017 roku jednak, najmniejszy model mini ma już 3.82 metry. W przypadku 6-drzwiowego Mini Clubman, natomiast, długość wzrasta już do 4.25 metrów, przez co zbliża się on już raczej do klasy ekonomicznej (Mini nie przynależy do klasy aut miejskich również przez względnie wysoka cenę).
Panda - wielki mały samochód do jazdy po mieście
Pierwsza generacja Fiata Pandy wprowadzona została na rynek w 1980 roku.
Widoczne obecnie na ulicach modele przynależą do trzeciej, cieszącej się olbrzymią popularnością generacji, w sprzedaży od 2012 roku. Produkcja Pandy przeniesiona została z Polski do fabryki Fiat Pomigliano d’Arco w Neapolu.
Jak większość innych samochodów tego segmentu Panda jest zwinnym autem miejskim, łatwym do manewrowania (i parkowania!!) i tanim w utrzymaniu. Do jej sukcesu rynkowego przyczynia się również przystępna cena i korzystne warunki finansowania.
Drugie auto miejskie producenta, Fiat 500, nie cieszy się na rynku polskim, taką sama popularnością, głównie ze względu na znacznie wyższa cenę. Króluje za to we Włoszech, czy też, o dziwo, Wielkiej Brytanii.
Dania kocha samochody miejskie
W Dani na przykład, kraju o wysokim przychodzie, samochody miejskie to drugi najpopularniejszy rodzaj pojazdów, zajmujący około 20% rynku sprzedaży samochodów nowych (tuż po jedynie niewiele większych autach segmentu B). Co sprawia, iż zamożni Duńczycy tak chętnie kupują małe samochody?
Pierwszym czynnikiem jest niewątpliwie bardzo wysoki podatek jakim obciążone są samochody w tym kraju. Podatek rejestracyjny w wysokości 180% wartości pojazdu skutecznie zniechęca do zakupu droższych modeli. Nie bez wpływu są też wysokie koszty paliwa, na których redukcję pozwala jedynie zakup samochodu z małym silnikiem.
Równie istotnym elementem jest jednak również stale rosnąca jakość samochodów miejskich. Producenci samochodów świadomi rosnącego zainteresowania małymi autami, starają się stale podnieść ich atrakcyjność. Oprócz podstawowego wyposażenia, mini-cars coraz częściej oferują wyrafinowane rozwiązania techniczne. Podnoszone są też parametry silnika, tak, aby poza ruchem miejskim, sprawdzały się one również na dłuższych trasach.
VW UP!, Peugeot 108, Opel Karl, czy też Fiat Panda, coraz częściej wypierają samochody większych rozmiarów, albo stanowią ich uzupełnienie do codziennego użytkowania.
Łatwe parkowanie
Możliwość łatwego zaparkowania, na nawet najmniejszym miejscu parkingowym to niewątpliwa zaleta samochodu miejskiego. Najlepiej spisują się tu oczywiście mikro-pojazdy, jak na przykład 2-osobowy Smart, którym zaparkować można niemal wszędzie. Niedaleko w tyle pozostaje Fiat 500.
Zobacz godny rekordu Guinessa popis parkowania równoległego Fiatem 500:

Tematy: fiat-panda
Ostatnia modyfikacja: Thursday, November 24 2016