Opony zimowe w Polsce – przepisy dotyczące stosowania opon letnich i zimowych na polskich drogach

W Polsce nadal nie istnieje ustawodawstwo zobowiazujace do wymiany opon letnich na zimowe. Od kilku lat rozpatrywany jest przepis nakazujacy korzystanie z opon zimowych w okresie od 1 listopada do 31 kwietnia. Mandat w wysokosci 500 pln oraz w niektórych przypadkach równiez odholowanie na policyjny parking bylyby przewidziana kara za brak „zimówek”.

Przepis ten jednak nadal daleki jest od wcielenia w zycie, a zdrowy rozsadek pozostaje glównym kryterium, którym kierowac powinni sie polscy kierowcy decydujac o doborze opon.

Jazda po oblodzonej/zasniezonej nawierzchni moze byc prawdziwym wyzwaniem:

Zmiana opon z letnich na zimowe zalecana jest w przypadku gdy temperatura powietrza spadnie do 7 stopni Celsjusza i zapowiadana jest dalsza tendencja spadkowa oraz zaostrzenie warunków klimatycznych. W polskich realiach pogodowych oznacza to zazwyczaj przelom pazdziernika i listopada. Pomimo, iz od kilku lat polska wiosna okazuje sie dosyc kaprysna i nieprzewidywalna, zwyczajowo przyjelo sie iz opony zmieniane sa ponownie na letnie z koncem marca.

Opony letnie i zimowe – czym sie róznia?
Opony zimowe sa wykonane z materialów miekkich – specjalnej mieszanki krzemionkowej z dodatkiem silikonu zachowujacej duza elastycznosc, nawet przy temperaturach ujemnych. Dodatkowo, ich przyczepnosc do jezdni w warunkach zimowych zwieksza specjalny system bieznikowania – duze kostki oraz szerokie rowki, które pozwalaja lepiej odprowadzac wode i bloto posniegowe. Konstrukcja taka, a zwlaszcza duza elastycznosc materialu nie sprawdza sie w warunkach letnik - przy wysokich temperaturach opony zimowe zaczynaja sie slizgac, utrudniajac kontrole nad pojazdem na jezdni. Opony letnie, wykonane z mieszanek kauczukowych zachowuja wieksza sprezystosc nawet przy wysokich temperaturach.

Wymagana glebokosc bieznika opon w Polsce to 1.6 mm. W przypadku opon zimowych zalecana wysokosc bieznika wynosi 4 mm. Choc przepisy drogowe nie zabraniaja jazdy na oponach zimowych o plytszym biezniku, korzystanie z mocno zuzytych zimowek nie jest wskazane, jako ze znacznie zmniejsza ich skutecznosc na drodze.

Dodatkowo, zalecany okres eksploatacji opon to 6 lat – po tym czasie materialy z których sa wykonane traca swoje wlasciwosci, twardnieja, kruszeja i szybko sie zuzywaja.

Wychodzac naprzeciw problemowi, ze przechowywaniem sezonowych zestawów opon, coraz wiecej warsztatów samochodowych oferuje usluge „przechowania” opon. Zyskuja na tym obydwie strony: wlasciciel auta nie muszac zaprzatac sobie glowy skladowaniem opon oraz warsztat, majacy pewnosc, ze klient do niego powróci.

Opony caloroczne – wady i zalety
Problem z przechowywaniem, jak i równiez koszty wymiany opon (srednio 100 pln rocznie) wyeliminowac mozna zakupujac opony caloroczne (wielosezonowe). Tego typu opony wykazuja cechy zarówno opon letnich, jak i zimowych jesli chodzi o bieznikowanie

Zyskujac na uniwersalnosci, opony caloroczne traca niestety na wydajnosci w porównaniu do opon sezonowych: latem, przy wysokich temperaturach wykazuja sie wiekszym zuzyciem niz opony typowo letnie. Duze nagrzewanie materialu sprawia równiez, iz traca nieco przyczepnosc, a droga hamowania wydluza sie w stosunku do wyników opon letnich. Zima, niemozliwe jest z kolei uzyskanie porównywalnej elastycznosci „zimowek”, to samo dotyczy drogi hamowania.

Na niekorzysc opon calorocznych stosowanych latem przemawia równiez precyzja prowadzenia oraz generowany halas, wplywajace na komfort kierowcy.

Posród wielu róznych rodzajów opon dostepnych na rynku, znajduja sie równiez opony M + S, uznawane czesto, choc mylnie za opony caloroczne. Okreslenie M + S lub M S pochodzi od angielskiego „Mud & Snow” czyli „bloto i snieg”. Opony tego typu posiadaja bieznik bedacy w stanie stawic czola osniezonym i mokrym powierzchniom, niekoniecznie jednak wykonane sa z materialów typowych dla opon zimowych, zapewniajacych idealny performance przy ujemnych temperaturach. Jedynie symbol potrójnego szczyty z platkiem sniegu, towarzyszacy oznaczeniu M + S gwarantuje, ze chodzi o opone typowo zimowa.

Opony zimowe
Opony Continental 245/45 R17

Opony caloroczne ciesza sie raczej umiarkowana popularnoscia w Polsce: wedlug badan OBOPu stosuje je zaledwie okolo 13 proc. kierowców. Niemal 80 proc. ankietowanych preferuje opony zimowe w miesiacach miedzy listopadem a kwietniem, podczas, gdy 5 proc. korzysta w tym czasie z ogumienia letniego. Pozostaly odsetek – 3 proc. ankietowanych to kierowcy, którzy nie znali rodzaju opon w swoim aucie.



Opony zimowe w Polsce – przepisy dotyczące stosowania opon letnich i zimowych na polskich drogach
Artykuły: Opony zimowe w Polsce – przepisy dotyczące stosowania opon letnich i zimowych na polskich drogach
Tematy: , ,
Ostatnia modyfikacja: Monday, January 04 2016

Podziel się z nami swoją opinią

Wyślij komentarz