Tani wynajem aut

Naszym celem jest pomóc Ci znaleźć najlepsze oferty wynajmu samochodów przez internet. Rezerwacja online pozwala często uzyskać niskie ceny, o wiele bardziej konkurencyjne niż bezpośrednio w wypożyczalni.

Inne wyszukiwarki

Przeglądaj artykuły

Oferty podróży

Opony zimowe w Polsce – przepisy dotyczące stosowania opon letnich i zimowych na polskich drogach

W Polsce nadal nie istnieje ustawodawstwo zobowiązujące do wymiany opon letnich na zimowe. Od kilku lat rozpatrywany jest przepis nakazujący korzystanie z opon zimowych w okresie od 1 listopada do 31 kwietnia. Mandat w wysokości 500 pln oraz w niektórych przypadkach również odholowanie na policyjny parking byłyby przewidzianą karą za brak „zimówek”.

Przepis ten jednak nadal daleki jest od wcielenia w życie, a zdrowy rozsądek pozostaje głównym kryterium, którym kierować powinni się polscy kierowcy decydując o doborze opon.

Jazda po oblodzonej/zaśnieżonej nawierzchni moze być prawdziwym wyzwaniem:

Zmiana opon z letnich na zimowe zalecana jest w przypadku gdy temperatura powietrza spadnie do 7 stopni Celsjusza i zapowiadana jest dalsza tendencja spadkowa oraz zaostrzenie warunków klimatycznych. W polskich realiach pogodowych oznacza to zazwyczaj przełom października i listopada. Pomimo, iż od kilku lat polska wiosna okazuje się dosyć kapryśna i nieprzewidywalna, zwyczajowo przyjęło się iż opony zmieniane są ponownie na letnie z końcem marca.

Opony letnie i zimowe – czym się różnią?
Opony zimowe są wykonane z materiałów miękkich – specjalnej mieszanki krzemionkowej z dodatkiem silikonu zachowującej dużą elastyczność, nawet przy temperaturach ujemnych. Dodatkowo, ich przyczepność do jezdni w warunkach zimowych zwiększa specjalny system bieżnikowania – duże kostki oraz szerokie rowki, które pozwalają lepiej odprowadzać wodę i błoto pośniegowe. Konstrukcja taka, a zwłaszcza duża elastyczność materiału nie sprawdza się w warunkach letnik - przy wysokich temperaturach opony zimowe zaczynają się ślizgać, utrudniając kontrolę nad pojazdem na jezdni. Opony letnie, wykonane z mieszanek kauczukowych zachowują większą sprężystość nawet przy wysokich temperaturach.

Wymagana głębokość bieżnika opon w Polsce to 1.6 mm. W przypadku opon zimowych zalecana wysokość bieżnika wynosi 4 mm. Choć przepisy drogowe nie zabraniają jazdy na oponach zimowych o płytszym bieżniku, korzystanie z mocno zużytych zimowek nie jest wskazane, jako że znacznie zmniejsza ich skuteczność na drodze.

Dodatkowo, zalecany okres eksploatacji opon to 6 lat – po tym czasie materiały z których są wykonane tracą swoje właściwości, twardnieją, kruszeją i szybko się zużywają.

Wychodząc naprzeciw problemowi, ze przechowywaniem sezonowych zestawów opon, coraz więcej warsztatów samochodowych oferuje usługę „przechowania” opon. Zyskują na tym obydwie strony: właściciel auta nie musząc zaprzątać sobie głowy składowaniem opon oraz warsztat, mający pewność, że klient do niego powróci.

Opony całoroczne – wady i zalety
Problem z przechowywaniem, jak i również koszty wymiany opon (średnio 100 pln rocznie) wyeliminować można zakupując opony całoroczne (wielosezonowe). Tego typu opony wykazują cechy zarówno opon letnich, jak i zimowych jeśli chodzi o bieżnikowanie

Zyskując na uniwersalności, opony całoroczne tracą niestety na wydajności w porównaniu do opon sezonowych: latem, przy wysokich temperaturach wykazują się większym zużyciem niż opony typowo letnie. Duże nagrzewanie materiału sprawia również, iż tracą nieco przyczepność, a droga hamowania wydłuża się w stosunku do wyników opon letnich. Zimą, niemożliwe jest z kolei uzyskanie porównywalnej elastyczności „zimowek”, to samo dotyczy drogi hamowania.

Na niekorzyść opon całorocznych stosowanych latem przemawia również precyzja prowadzenia oraz generowany hałas, wpływające na komfort kierowcy.

Pośród wielu różnych rodzajów opon dostępnych na rynku, znajdują się również opony M + S, uznawane często, choć mylnie za opony całoroczne. Określenie M + S lub M S pochodzi od angielskiego „Mud & Snow” czyli „błoto i śnieg”. Opony tego typu posiadają bieżnik będący w stanie stawić czoła ośnieżonym i mokrym powierzchniom, niekoniecznie jednak wykonane są z materiałów typowych dla opon zimowych, zapewniających idealny performance przy ujemnych temperaturach. Jedynie symbol potrójnego szczyty z płatkiem śniegu, towarzyszący oznaczeniu M + S gwarantuje, że chodzi o oponę typowo zimową.

Opony zimowe
Opony Continental 245/45 R17

Opony całoroczne cieszą się raczej umiarkowaną popularnością w Polsce: według badań OBOPu stosuje je zaledwie około 13 proc. kierowców. Niemal 80 proc. ankietowanych preferuje opony zimowe w miesiącach między listopadem a kwietniem, podczas, gdy 5 proc. korzysta w tym czasie z ogumienia letniego. Pozostały odsetek – 3 proc. ankietowanych to kierowcy, którzy nie znali rodzaju opon w swoim aucie.


Opony zimowe w Polsce – przepisy dotyczące stosowania opon letnich i zimowych na polskich drogach
Artykuły: Opony zimowe w Polsce – przepisy dotyczące stosowania opon letnich i zimowych na polskich drogach
Tematy: , ,
Ostatnia modyfikacja: Monday, January 04 2016

Podziel się z nami swoją opinią

Wyślij komentarz